Σημείωμα Διευθυντή για τη Διάλεξη του κυρίου Βλάχου.
Πραγματοποιήθηκε με ιδιαίτερη επιτυχία το μάθημα-διάλεξη του κ. Βλάχου Λουκά για τη Φυσική και την Αστροφυσική. Η συμμετοχή και η συμβολή των μαθητών της 3ης και της 2ης Γυμνασίου ήταν αξιοσημείωτη, χωρίς να γίνει υπέρμετρη απλοποίηση στα λεχθέντα και να περιοριστεί η εκ των πραγμάτων εξειδικευμένη θεματολογία. Μάλιστα, οι ερωτήσεις που ακολούθησαν, σε μια διάλεξη που υπερέβη την μιάμιση ώρα, έδειξαν την μεγάλη απήχηση που αυτή είχε, δεδομένης και της παραστατικής και αναλυτικής ικανότητας του ομιλητή, αλλά και της συνδρομής ενός πλούσιου οπτικο-ακουστικού υλικού.
Έτσι, παρουσιάστηκε η εξίσωση της «δημιουργίας» του Αινστάιν, καθώς και η ανάγκη του να θέσει μια μεταβλητή ώστε να δικαιολογήσει την πεποίθηση εκείνης της εποχής (1905) ότι το σύμπαν δεν διαστέλλεται, κάτι που αποδείχθηκε αργότερα, εξηγήθηκε η καμπύλωση του χώρου και του χρόνου λόγω της βαρύτητας (που εξηγεί το γιατί δεν πέφτει η σελήνη πάνω στην γη παρά τη διαφορά μάζας και την βαρυτική έλξη), ενώ αναλύθηκε ο μηχανισμός της «μεγάλης έκρηξης», λόγω της μεγάλης πυκνότητας ύλης σε έναν απειροελάχιστο χώρο, αλλά και οι ενστάσεις που προέκυψαν αργότερα γύρω από τη θεωρία αυτή.
Επιπλέον, αναδείχθηκε το θέμα της διαστολής του σύμπαντος, των μηχανισμών που το επιβεβαιώνουν, εξηγήθηκε ο σχηματισμός των «μαύρων τρυπών» και η διαδικασία της κατάρρευσης των άστρων, επιβεβαιώθηκε το ζήτημα της ύπαρξης της «σκοτεινής ύλης» σε σχέση με το 4% ορατής ύλης στο σύμπαν, υπογραμμίστηκε η πιθανότητα αναίρεσης της θεωρίας του Big Bang, συνεπεία των τελευταίων ευρημάτων των Α:στροφυσικών σε σχέση με την επιτάχυνση της διαστολής του σύμπαντος.
Το πιο σημαντικό ήταν ότι περιγράφηκε το πώς σχηματίζεται επιστημονικά μια θεωρία στη Φυσική, πως αμφισβητείται, πως τα ευρήματα (π.χ διαταραχές στο φάσμα του φωτός, χρήση δορυφόρων, ραδιοκατάλοιπα) χρησιμοποιούνται για να επιβεβαιώσουν τα πορίσματα της επιστήμης, πως το CERN δημιουργεί ερμηνευτικές προσδοκίες κ.α. Σε αυτή τη βάση τονίστηκε, επίσης, ότι κάθε μαθητής πρέπει ο ίδιος να γίνει ερευνητής, να αναζητά απαντήσεις, να χρησιμοποιεί τον Internet, αν αξιοποιεί την βοήθεια των καθηγητών του. Μάλιστα, ο κ. Βλάχος υπέδειξε τα ερωτήματα που τέθηκαν στην διάλεξη από μαθητές για την έννοια του χρόνου και τον συμβατικό του ρόλο, πρέπει να προκαλέσουν, με την βοήθεια των καθηγητών της Φυσικής του σχολείου, έναυσμα για μαθητικές εργασίες.
Συν τοις άλλοις, διαφωτίστηκαν και ζητήματα σε σχέση με τη ζωή στο σύμπαν, την δυνατότητα διαπλανητικών ταξιδιών, την πιθανότητα επικοινωνίας με άλλα σύμπαντα, τη χρονική σχέση των γαλαξιών κλπ.
Τέλος, οι μαθητές έμαθαν σε τι συνίσταται το επάγγελμα του Αστροφυσικού, τι απαιτήσεις έχει και, χαριτολογώντας, υποδείχθηκε από τον κ. Βλάχο σε κάποιους μαθητές που επέδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον, να στραφούν προς την Αστροφυσική, γνωστικά και επαγγελματικά στο μέλλον, ενώ έδωσε και το email του για περαιτέρω διευκρινήσεις και επικοινωνίας με τους μαθητές.
Πέρα από τις αμέτρητες ευχαριστίες προς τον κ. Βλάχο, τέτοιες διαλέξεις δίνουν μια εικόνα στον μαθητή τι σημαίνει σύγχρονη Φυσική, τι γνωστικές διαστάσεις έχει, πόσο σημαντική και θελκτική μπορεί να γίνει, ποια η χρησιμότητα και οι εφαρμογές της, ενισχύοντας αποφασιστικά την εργασία των καθηγητών Φυσικής μέσα στο σχολείο.
Και σίγουρα δεν αποτελεί αποτρεπτικό παράγοντα το γεγονός ότι τα θέματα αυτά είναι αφεαυτά πολύ σύνθετα για την αντιληπτική ικανότητα των μαθητών. Με τη σωστή και εύληπτη παρουσίαση των θεμάτων-αποτέλεσμα επαρκούς επιστημονικής γνώσης των ομιλητών- δίνεται η δυνατότητα, με την κατάλληλη συνδρομή (για να υποστηριχθεί η διάλεξη ενεργοποιήθηκαν οι καθηγητές Φυσικής του σχολείου, που προετοίμασαν προκαταρκτικά κατάλληλα τους μαθητές για τα περιεχόμενα της διάλεξης) να διαβούν οι μαθητές κάποια από τα σκαλοπάτια της γνώσης αυτής και να αξιοποιήσουν αυτή την εμπειρία ως γνωστική παρακαταθήκη, ανάγοντας τις γνώσεις που αποκόμισαν ως προσωπική δεξιότητα και ατομικό ενδιαφέρον. Μετά έρχεται ο σωστός γνωστικός και επαγγελματικός προσανατολισμός.
Ο Διευθυντής του σχολείου
Μιχάλης Λυμπεράτος